Veelgestelde vragen

Hoeveel garantie heb ik?

Op uw laadstation zit standaard twee jaar fabrieksgarantie. Op sommige merken nog meer dan 2 jaar.

Alfen – 2 jaar garantie
Wallbox – 2 jaar garantie 
EVBox – 2 jaar garantie
SolarEdge – 2 jaar garantie 
Zaptec – 5 jaar garantie 

Vaste kabel

De belangrijkste reden om een vaste kabel te kiezen is dan ook gebruiksgemak. Daarnaast is het bij het overgrote deel van de laadpalen mogelijk om te kiezen tussen een vaste of losse laadkabel. Dit kan bijvoorbeeld bij de Alfen Single Pro line of de EVBox Elvi. Wanneer u voor een laadpaal met een vaste laadkabel gaat, brengt een aantal voordelen met zich mee. Om te beginnen is een vaste laadkabel erg makkelijk in gebruik. Dit komt omdat u steeds maar één kant van de kabel hoeft te (ont-)koppelen. Na het opladen bergt u de kabel weer gemakkelijk op aan de bijbehorende haak, waardoor u ook nog eens ruimte bespaart in uw auto.

Zonder vaste kabel

Veruit het grootste gedeelte van alle laadpalen wordt aangeboden zonder vaste kabel (ook wel socket genoemd). Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de Alfen Eve Single Pro-line en de Alfen Eve Single S-line. Dit type laadpaal brengt ook weer specifieke voordelen met zich mee. Zo geven veel mensen de voorkeur aan een laadpaal zonder vaste kabel, omdat zij dit mooier vinden dan een laadpaal met vaste kabel. Omdat de kabel opgeborgen kan worden, zal deze niet continu blootgesteld zijn aan het weer, waardoor de laadkabel langer meegaat. Een ander voordeel is dat de laadpaal ook gebruikt kan worden voor auto’s met een andere aansluiting. Dit komt omdat vrijwel alle laadkabels aan de socketkant dezelfde aansluiting hebben.

Autorisatie is een ander woord voor het ontgrendelen van een laadstation. Dit dient u te doen voordat u kan beginnen met laden. Er zijn verschillende autorisatietypen:

Plug & charge

Bij plug & charge is uw laadstation in feite niet vergrendeld. U hoeft alleen uw kabel aan te sluiten en u kunt meteen beginnen met laden. Dit is natuurlijk makkelijk en snel, maar hierbij moet u wel oppassen dat vreemden geen misbruik van dit gemak maken.

RFID-reader

Veel laadstations zijn ook voorzien van een RFID-reader. Hiermee kan het laadstation uw laadpas scannen en herkennen dat u de gebruiker bent met toegang tot het laadstation. Het enige verschil met Plug & charge is dus dat u even uw laadpas moet scannen voor het laden.

App

Ook kunt u het laadstation ontgrendelen met een app. Zo hoeft u zich niet zorgen te maken over het kwijtraken van uw laadpas, want ontgrendelen van uw eigen laadstation kan dan altijd via uw telefoon.

Alfen registratie

ACE Service Installer

Een Alfen laadpaal moet u voor gebruik eerst registreren. Op deze manier wordt het laadstation geactiveerd en ingesteld voor gebruik. Hiervoor moet u wel eerst een programma downloaden, namelijk de ACE “Service Installer Setup (voor NG-platform)”. Dit programma is via deze link te vinden onder het kopje “Oplaadpunten EV”. Een account voor deze ACE Service Installer kan aangemaakt worden via support.alfen.com. Dit kan via de volgende stappen:

1. Log in op het serviceportaal. Als u nog geen account heeft dan kunt u die hier meteen aanmaken.
2. Ga naar ‘Configuration tool’.
3. Ga naar ‘Request for account’.
4. Vraag uw account aan. Accounts zijn persoonsgebonden. U kunt dus helaas geen algemeen account voor het hele bedrijf aanvragen. Het zou tot twee werkdagen kunnen duren totdat u de inloggegevens ontvangt. Wij adviseren u dan ook om deze op tijd aan te vragen. U kunt het laadstation lokaal instellen met behulp van deze ACE Service Installer via een Windows computer/laptop. Hiervoor moet uw computer wel met hetzelfde netwerk verbonden zijn als het laadstation. U kunt ook een verbinding tot stand brengen door een netwerkkabel aan te sluiten tussen uw computer/laptop en uw laadstation. Zorg wel dat het laadstation binnen dezelfde IP-range staat als de laptop, anders kunnen deze niet met elkaar communiceren.

Zaptec registratie

Download de Zaptec-app op uw telefoon en volg de instructies. Na deze stappen is uw laadpaal succescol geregistreerd.

EVBox registratie

Een EVBox Elvi (WiFi Only) is registratie niet vereist doordat inzicht in verbruik niet mogelijk is.

Zaptec registratie

Download de Zaptec-app op uw telefoon en volg de instructies. Na deze stappen is uw laadpaal succescol geregistreerd.

De software van een laadpaal zorgt ervoor dat laadkosten bijgehouden worden en op uw privérekening terug wordt gestort. Dit gebeurt veelal automatisch in combinatie met een abonnement. Het verrekenen van uw laadkosten ligt dus aan de gemaakte afspraken en verloopt via een leasemaatschappij, uw werkgever of onderneming.